IKT-Norge

29.1.2016

Hei, Helene!

helene jørumIKT-Norge har ansatt Helene Jørum som prosjektleder på digital kommunikasjon. Helene har en mastergrad i medievitenskap fra Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, og har tidligere jobbet blant annet for StartupLab som community manager.

Vi tok en kaffe med Helene og fikk svar på noe viktige spørsmål.

 

Velkommen Helene, dette ska bli veldig gøy. Hva betyr din rolle?
Jeg er ansatt som prosjektleder på digital kommunikasjon, en rolle som innebærer å formidle IKT-Norge på nett. Jeg ønsker å løfte IKT-Norge sin tilstedeværelse på sosiale medier og nett generelt, slik at alle våre medlemmer, samarbeidspartnere og andre interesserte får et enda bedre innblikk i hvem vi er og hva vi gjør for norsk IKT-næring. Dette er en nyopprettet stilling, så spør meg igjen om tre måneder så vet jeg nok enda mer om hva rollen innebærer!

Hvorfor valgte du IKT-Norge som din nye arbeidsplass?
Å få jobbe hos IKT-Norge innebærer at jeg kan kombinere min interesse for IT, og spesielt hvordan IT endrer menneskeheten (les: Industri 4.0), med min kompetanse innen digital kommunikasjon. Det innebærer også å få jobbe med svært kunnskapsrike og erfarne kollegaer, samt at jeg får muligheten til å forme min egen arbeidshverdag og jeg får mye ansvar. Hvem kan si nei til noe slikt?!

Hva ser du for muligheter?
IKT-Norge er en organisasjon som sitter på høy human kapital, en bred medlemsmasse og store visjoner om en sunn utvikling av teknologi-bruk i Norge. Selvom mange kjenner til IKT-Norge, er de dessverre ikke kjent med omfanget av arbeidet vårt i dag. Her er potensialet stort for å formidle tydeligere hva vi gjør og hvorfor, spesielt i digitale kanaler. Mulighetene er blant annet å dele historier fra medlemmene våre, formidle våre standpunkt i aktuelle debatter og hvilke tilbud vi faktisk har.

Hva skal bli mest spennende med din nye posisjon?
Jeg ønsker å gjøre IKT-Norge til den mest innflytelsesrike interesseorganisasjonen for IT i Norge gjennom digitale flater, med andre ord, jeg setter lista høyt og har høye ambisjoner for meg selv og min nye arbeidsplass. Hvordan jeg skal komme dit, det er det mest spennende med min posisjon. Spør meg igjen om tre måneder, så har jeg kanskje svaret.

Hvor viktig er det med sosiale medier, SoMe?
I følge Ipsos Mmi er 80% av alle nordmenn på Facebook, og de andre sosiale medie-kanalene er hakk i hæl. At dagens kommunikasjon i stor grad skjer gjennom digitale flater er gammelt nytt, men fortsatt er det mange bedrifter som ikke vil ta jobben med å lære seg denne kommunikasjonsformen og være tilgjengelig for kundene og brukerne sine. Sosiale medier er for noen få bedrifter den viktigste plattformen for kommunikasjon, og for de resterende mener jeg man i hvert fall bør ha en tilstedeværelse.

Til slutt, har du noen tips til hvordan man lykkes med SoMe?
Som bedrift har man med sosiale medier fått mange muligheter som tidligere ikke fantes, og jeg mener det er et feilgrep å ikke benytte seg av dem. Heldigvis ser de fleste dette nå, men det betyr også at det er har blitt enorm konkurranse om mottakernes oppmerksomhet. Da er det viktig å bruke sosiale medier strategisk, og ta hensyn til hvor mye tid og ressurser man har tilgjengelig til denne formen for kommunikasjon. Når jeg tipser bedrifter om sosiale medier er det spesielt to ting jeg fokuserer på. Det ene er å være veldig klar på hvem man snakker til, og ikke forsøke å nå alle (for da når du høyst sannsynlig ingen). Det andre er å finne en eller to områder du er unik på, og bruke disse for alt det er verdt. Ikke bruk tid og energi på å ligne på konkurrenten din. Et annet tips for å lykkes, ta en prat med meg!

Hvis du ønsker kontakt med Helene så finnes hun på:

Twitter @HeleneJørum,

e-post helene@ikt-norge.no

mobil 930 44 796.

Kategorier: Personer

Kontaktperson:

Tidligere Kommunikasjonssjef

E-post: md@ikt-norge.no

Telefon: 40495668

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+