IKT-Norge

23.2.2016

Mobile World Congress

Denne uken holdes Mobile World Congress i Barcelona, og for 12. året på rad er IKT-Norge og Innovasjon Norge deltagende med 12 norske teknologibedrifter som vil ut i verden.

MWC

Berit Svendsen (Telenor Norge), Reynir Jóhannesson (Statsekretær SD), Abraham Foss (TeliaSonera), og Eivind Helgaker (Ice).

Mobile World Congress (MWC) er en viktig møteplass for leverandører av alle typer mobilbaserte tjenester og produkter. 2200 utstillere fra hele verden deltar, og det er ventet rundt 100 000 besøkende fra mer enn 200 land i løpet av uken. Vi, i samarbeid med Innovasjon Norge, stiller med en norsk paviljong som består av 12 selskaper. Tilsammen leverer selskapene teknologi i mange former, blant annet biometri, e-sikkerhet, og IoT.

– Messen har utviklet seg enormt på de årene vi har vært med, og er nå på to steder. Det «gamle» messeområdet er nå blitt en viktig startup-scene som virkelig har blitt en flott tilvekst til den tradisjonelle mobilmessen, sier Fredrik Syversen til Innovasjon Norge i denne artikkelen.

Et vindu mot verden

I løpet av uken holdes en rekke konferanser, seminarer, og tekniske sesjoner, som gjør dette til en viktig nettverksarena . I tillegg tiltrekker MWC seg journalister fra hele verden, klare for å kartlegge nye trender i en bransje som utvikler seg svært raskt. Flere store aktører lanserer sine nye telefoner og digitale løsninger under uken, som for eksempel Nokia.

MWC ble opprettet i 1987, og har de siste ti årene blitt arrangert i Barcelona. Konferansen tiltrekker seg alt fra de store teleoperatørene til gründere med gode idéer, samt politikere.

– Vi er veldig fornøyd med årets messe. Reynir Jóhannesson, Statssekretær i Samferdselsdepartementet fikk anledning til å møte de norske selkapene på standen, vi hadde besøk og en uformell prat mellom toppene i de norske mobilselskapene som Telenor, TeliaSonera og Ice (se bilde over) på standen. Det ble også satt opp et møte mellom Reynir Jóhannesson, Torstein Olsen, den norske ambasadøren og bransjen. I tillegg hadde vi også mulighet til å besøke standene til mange medlemmer som har egne stands her sier Torgeir Waterhouse.

Det er høy konkurranse om synlighet på konferansen, på grunn av det høye antallet deltakere. Det er det tross alt verdt, da det hevdes at man kan få gjort mer business på de fire dagene MWC enn i løpet av et år med reiser og en måned med avtaler og.

Selskapene som deltok på den norske paviljongen var:

 

Kategorier: Nyheter, Teleregulatorisk

Kontaktpersoner:

Direktør for næringsutvikling

E-post: fs@ikt-norge.no

Telefon: 92032470

Direktør internett og nye medier

E-post: tw@ikt-norge.no

Telefon: 41612096

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+