IKT-Norge har, sammen med en rekke tilbydere av tele- og bredbåndstjenester, utarbeidet en bransjenorm for felles innsats mot e-postspam.

Denne bransjenormen inneholder en rekke regler som selskapene forplikter seg til å følge. Vi har derfor utviklet ”bekjemp spam”-merket. Dette merket kan kun benyttes av selskaper som følger denne bransjenormen. Er du kunde hos et av disse selskapene kan du være sikker på at de gjør det de kan for at du skal motta minst mulig spam.

Vi lover blant annet å:

  • tilby sentrale spamfilter
  • reagere overfor kunder som sender ut spam
  • gjøre det enklere for deg å klage på mottatt spam
  • øke vår kompetanse om spam
  • tilpasse våre tekniske løsninger til å forsøke å stoppe spam

Vi kan ikke love at vi fjerner all spam. Til det er problemet for omfattende, og de som sender ut spam benytter stadig nye metoder for å forsøke å lure oss. Det er også viktig at du som forbruker tar dine forholdsregler og forsøker å sikre deg best mulig.

Hvis du vil vite mer om hva du kan gjøre for å begrense problemet kan du lese mer på www.nettvett.no

Følgende selskaper har signert bransjenormen for felles innsats mot e-postspam: Telenor, NetCom, NextGenTel, Get, Lyse Tele, Uninett, TDC Song, BKK Tele, Tele 2, Active 24/Mamut, Comendo

Les: Bransjenorm spam