Aftenposten tar opp og viser oss hvordan vi har et stort problem med misbruk av teknologi. Et problem som følger av myndigheters monopol på å utstede lover i landet de kontrollerer, muligheten til å gi seg selv lov til å misbruke teknologi, og viljen til å misbruke den. Et problem vi ser ofte, myndighetene i […]
Det er på høy tid at myndighetene forstår sin rolle i å legge til rette for økt digitalisering i norsk næringsliv. Å innføre bruk av elektronisk faktura som standard, vil medføre store økonomiske lettelser for samfunnet som helhet og for den enkelte bedrift. I tillegg vil det gi myndighetene bedre kontroll. Hvorfor holder regjeringen igjen?
Å gjøre seg til spåkvinne om noe som helst innen tech er som å be om å få juling. Finansteknologi er intet unntak. Teknologien eller markedet tar alltid noen krumspring vi ikke klarer å forutse. Fjorårets stjernestøv ser i dag bare støvete ut, mens nye stjerner blir født.
2018 kan ha vært gjennombruddsåret for Norge som digital helsenasjon. Nå må det mer private penger på bordet.
En tekstboks som berører fokuset på og forståelse av sikkerhet, kompetanseunderskudd og -behov, sikkerhet både innenfor og utenfor landegrensene, risikovurderinger og tiltak, tjenesteutsetting og noen refleksjoner fra NSM (Nasjonal sikkerhetsmyndighet).
Vi var i ferd med å bygge opp en stor norsk datasenterindustri. Regjering og Storting har levert solide bidrag til gode rammevilkår: Industrisats i el-avgiften, bedre eiendomsskatteregler, bedre fiberkapasitet ut av landet og en egen «Norge som datasenterland»-plan, signert av fire ministre.
Vi får ny sikkerhetslov med tilhørende forskrift. Den kommende NoUen fra IKT-sikkerhetsutvalget ser på om dagens regulering er hensiktsmessig for å oppnå forsvarlig nasjonal IKT-sikkerhet, og om vi har en hensiktsmessig fordeling og organisering av tverrsektorielt ansvar. Regjeringen har nylig sendt ny lov om etterretningstjenesten på høring. Mener alle noe med sikkerhet, eller er det mest image og trendy å snakke om?
Er det grunn til å bekymre seg for at skatteinntektene vil falle etter hvert som digitale selskaper utgjør en større del av økonomien?
Mye er bra, sett fra den digitale næringen i statsbudsjettet. Men for landet er ikke dette nok til å kunne trygge framtida.
Tor Arne er uten tvil en av de mest markante personene i utviklingen av det teknologiske helse-Norge.
Som aktør tett inn på it-leverandørene har IKT-Norge et todelt forhold til «Stortingsmeldingen for helsenæring».
Fredag skrev jeg på Medier24.no om hvordan Bergen kommune forsøker å plassere ansvaret for sitt eget elendige it-sikkerhetsarbeid på en elev, ansatte og en systemleverandør. Alt for å forsøke å trekke oppmerksomheten bort fra egen fallit.
Borgerlønn er bare en pen måte å godta arbeidsløshet. Den teknologiske revolusjonen kan – nå som før – skape minst like mange arbeidsplasser som den avskaffer.
Forsommeren var varm — også for våre offentlige aktører innen startupmiljøet. Både Innovasjon Norge og Oslo Business Region måtte heise stormseil i en ellers rolig sommerperiode, skriver Fredrik Syversen i IKT-Norge.
Datasenterne er hjørnesteiner i det digitale samfunnet. Stadig mer data fanges og skal bearbeides. Dataene forsvinner ikke «i skyen». De lagres og finner nye anvendelser i datasentre.
Det går framover. Heldigvis. Årets IT i praksis viser at norske kommuner gjør et solid digitaliseringsbyks. Det er bra for de som jobber i offentlig sektor og aller mest for brukerne av offentlige tjenester. Men er det bra nok?
I en raskt skiftende teknologisk og dynamisk verden må Norge finne sin rolle.
Riksrevisjonen har gitt ut en rapport om digitaliseringsarbeidet i den norske staten som gir grunn til bekymring.
Det var ikke en dag for tidlig for verdens største fintech-konferanse å etablere en asiatisk arm, da Money 2020 landet i Singapore forrige uke.
Vi har bedt om lavere el-avgift, og fått det. Vi har bedt om lavere eiendomsskatt, og fått det. Omsider tar nå også myndighetene initiativ til å styrke framtidas nett både innad i landet og ut av landet.