I en raskt skiftende teknologisk og dynamisk verden må Norge finne sin rolle.

Austin, SXSW: På SXSW samlet over tusen nordmenn seg i løpet av festivalen – inklusive vår kronprins Haakon Magnus. Optimismen er stor på Norges vegne. Som et lite land har vi en viktig og synlig posisjon i verden, og blir møtt med respekt og entusiasme, også i Austin.

Båret på skuldrene av norske suksesser som SKAM og Kahoot! virker det som om det er enkelt for norske selskaper å erobre verden. Det skal sies at det i en eksplosjonsartet teknorevolusjon finnes mange gode muligheter for selskaper fra hvor som helst i verden. Jobber man med machine learning, dataanalyse, edtech eller musikkstreaming vil man fra start være nødt til å lage grenseløse produkter og tenke globalt.

Til tross for god mottakelse i utlandet av noen sterke produkter er en norsk teknosuksess fortsatt sjelden vare. Særlig når man setter det opp mot alle hjelpeprogrammer, virkemidler og andre stimuleringsløp som Norge har sett de siste årene.

Når man er midt i en norsk heiagjeng er det lett å glemme at verden er adskillig større enn det vi ser her fra fjelltoppene. Og det er store aktører som rører på seg i andre deler av verden, raskt og sterkt.

Ta for eksempel det internasjonale markedet for digital helse. Det er et marked som ifølge tall fra Transparency Market Research (TMR) mellom 2016 og 2025 vokser fra 179.6 milliarder dollar til 536 milliarder dollar innen 2025 – en tredobling på ti år. Uansett hvor riktige disse tallene er, peker det seg ut en trend med et enormt potensiale.

I Norge har vi en visjon om å være med på dette. En stortingsmelding for helsenæring er på trappene, og kombinasjonen helse og data stemples som den nye oljen. Men selv om det er svært hyggelig å finne norske selskaper som Lærdal Medical, Sonitor og GE Vingmed Ultrasound på det nye Dell Seton Medical Center i Austin, er dette neppe et nytt oljeeventyr.

Vi trenger å satse på kvalitet og tillit gjennom innebygd personvern, sikkerhet og design. Det siste har vært undervurdert som måten å markedsføre norsk teknologi på.

Norge og Norden har en lang tradisjon på god og menneskenær design. Grunnen til at møbler og arkitektur fra Skandinavia har hatt et kvalitetsstempel gjennom flere tiår henger sterkt sammen med evnen til å kombinere det estetiske med det funksjonelle og med en sammenhengende forståelse av menneskelige verdier. Selskaper som Nyby og No Isolation er gode eksempler på dette, men vi trenger mange flere.

Denne kommentaren ble opprinnelig publisert i Computerworld 19.04.2018.