Apple er nå først ute med betaling i butikk. - Nå utfordrer vi andre selskaper til å komme på banen med sine løsninger, ikke bare for å ta sine andeler av markedet, men for å sikre at forbrukerne får et reelt mangfold av tjenester, sier Liv Freihow, IKT-Norges direktør for næringspolitikk.

Raskere, enklere og mer kostnadseffektive løsninger er bra for forbrukerne.

– Det er bra for hele økosystemet at det kommer flere aktører i markedet, både for forbrukerne og for andre finansteknologiselskaper, fortsetter Freihow.

Med Apple Pay er markedet for betalingsløsninger i spill igjen.

– Dette er en smart posisjonering fra Apple sin side som nå har skaffet seg et midlertidig konkurransefortrinn, sier hun.

Apple Pay vil uansett ikke nå hele det norske markedet, da det er en plattform som kun er tilgjengelig for Apple-brukere, og ikke androide løsninger.

– Adopsjonen og bruken av Apple Pay de første månedene blir interessant å følge, ikke minst for Vipps, Alipay og andre betalingsløsninger som er på vei inn i det norske markedet, avslutter Freihow.