– Digital kompetanse er selve kjerneområdet vårt og vi synes det er viktig å være med i en organisasjon hvor alle drar mot samme mål. Bedre digitale rammevilkår og kompetanse er noe vi tror alle landets bedrifter kan nyte godt av, sier gründer og daglig leder Espen Faugstad i utdannet.no.

 

Utdannet.no er siste tilskudd av nye medlemmer i IKT Norge. Utdannet.no er en e-læringsplattform og Norges største kursportal som tilbyr digitale kurs fra noen av landets beste fageksperter. Tjenesten fungerer på samme måte som strømmetjenester for musikk eller TV-serier. Kundene betaler en fast lav månedspris og får tilgang til alle kursene som er produsert. – Vi har over 200 nettkurs, på norsk, som våre 30.000 kunder får tilgang til for en fast, lav månedavgift. Vi opplever at kursene treffer både privatpersoner og bedrifter godt, enten de vil bygge på sin egen kompetanse, eller øke kompetansen hos sine ansatte, sier Faugstad.

utdannet espen faugstad 1
Daglig leder og gründer i utdannet.no, Espen Faugstad (Foto: Andreas Bastian Nordberg)

 

Hvilke konkrete oppgaver er dere mest opptatt av akkurat nå?

Vi jobber kontinuerlig med å utvide og vedlikeholde både kurstilbudet og kursplattformen. Vi har laget vår egen kurslæringsplattform fra grunnen av, noe som lar oss tilby kundene en skreddersydd og brukervennlig opplevelse. Vi arbeider stadig med ny funksjonalitet som gir brukerne merverdi. Nylig lanserte vi kursløyper, hvor vi har samlet flere kurs innenfor samme emner. Det gjør det enkelt for brukerne å vite hvilke kurs de bør ta i hvilken rekkefølge, for å tilegne seg viktig kunnskap innenfor det gitte emnet.

Hvor er deres største vekstområde?

Kursmarkedet er enormt, og vi opplever at det er stor etterspørsel av profesjonelle kurs på norsk. Vi jobber med å utvide kurs-tilbudet innenfor mange av kategoriene, spesielt markedsføring, design og utvikling. Samtidig er det også mange gode kursprodusenter der ute, som i dag kanskje ikke har annet valg enn å legge ut innholdet sitt på YouTube eller Udemy, hvor det drukner i engelskspråklige og mindre seriøse kurs. Vi jobber derfor med å åpne opp plattformen vår, og gjøre det enkelt for kunnskapsrike folk å tjene penger på kursene sine gjennom Utdannet.no.

Hva er det viktigste dere kan gjøre for å bidra til vekst i hele edtech-næringen?

Forbrukerne er alltid ute etter gode produkter. Tilliten kunden har til deg som leverandør er avgjørende for om du lykkes i markedet. Det er nok fortsatt mange som ikke har så høye tanker rundt e-læring og hva onlinekurs kan gjøre for egenkompetansen, eller for kompetansenivået innenfor en bedrift. 

Ved å levere innhold med høyt kvalitetsnivå og gi kunden gode kursopplevelser er vi med på å synliggjøre verdien av online-læring. For mange vil vårt alternativ, hvor du kan gå gjennom kursene i ditt eget tempo, i rolige omgivelser, være vel så bra, om ikke bedre enn fysisk undervisning.

Hva er den største utfordringen for utdannet.no framover?

Det blir stadig større konkurranse om dyktige medarbeidere. Vi har store ambisjoner og er alltid på utkikk etter kompetente folk. Vi har nylig ansatt en dyktig UX-designer både for å lage kurs, og for å gjøre brukervennligheten på plattformen vår enda bedre. Vi tror vi klarer å tiltrekke oss gode kandidater både ved å ha en spennende forretningsmodell og et miljø hvor man får stor påvirkningskraft på produktet.

Hvorfor ble dere medlem av IKT Norge og hva forventer dere av medlemskapet?

Som leverandør av kurs til mange av Landets bedrifter, både små og store, er det helt naturlig for oss å være med i IKT Norge. Vi tror på samarbeid, og er opptatt av å delta i ordskiftet rundt hvordan de digitale vilkårene skal utformes og utvikles i fremtiden. Det tror vi et medlemskap i IKT Norge kan bidra til. Tilgangen til IKTs rapporter og analyser gir mye merverdi i seg selv, og vi ser selvsagt frem til å finne ut hva vi kan spare gjennom IKT Norges forsikringsavtaler.

 

utdannet logo