Tink er europeisk tankeleder innen “bankrevolusjonen” open banking. Gjennom IKT-Norge ønsker de kunnskapsutveksling, dialog og networking. Les mer om open banking og Tink sine ambisjoner i dette medlemsintervjuet.

Tink er Europas ledende open banking plattform og motoren bak morgendagens finansielle tjenester. ‘Open banking’ er et bredt uttrykk som beskriver en sikker teknologi (API) som gir forbrukere og selskaper muligheten til å dele sine transaksjonsdata med en autorisert tredjepart, gitt eksplisitt samtykke. Det betyr at brukeren kan forvalte egen data og kan selv bestemme når man vil dele den med et autorisert selskap i bytte mot tjenester.

– Det gir også forbrukeren mulighet til å instruere tredjeparten til å sende en betaling fra sin konto. «PSD2» er betegnelsen på EU-direktivet som pålegger bankene å tilby slike APIer, sier Vegard Skaar Haveland, Norgessjef i Tink.

En bankløs banktjeneste
Dette betyr at man ikke lenger trenger å være en bank for å benytte seg av bankinfrastruktur i produkter og tjenester. Andre virksomheter kan integrere bank- og transaksjonsdata i sine tjenester og produkter.

Gjennom APIer til over 3,400 finansielle institusjoner gjør vi det mulig for selskaper å lage nye og bedre produkter ved bruk av bank- og transaksjonsdata samt betalinger i egne flater – alt gjennom ett utvikler-vennlig API.

Haveland forklarer at Tink tilbyr billige betalinger med gode kundereiser i kundenes egne flater. Med en integrasjon kan man tilby betalingstjenester i hele Europa.

Tink startet i Sverige i 2012 og har i dag over 500 ansatte med drift i 18 land fra 14 kontorer. De har et bredt spekter av kunder, fra små norske teknologiselskaper, til etablerte aktører som Paypal, Nordea og American Express.

– Potensialet for innovasjon er enormt, og man kan forvente at det kommer en rekke nye tjenester som kommer forbrukeren til gode, forklarer Haveland.

Også Visa har vist interesse og lagt inn et bud på selskapet. Hvis europeiske konkurransemyndigheter godkjenner kjøpet blir Tink solgt til det amerikanske finansselskapet for hele 1,8 milliarder EUR.

– Ønsker å dele kunnskap
Som medlem av IKT-Norge ønsker Tink å møte bransjeaktører på en nøytral arena og får et to-veis læringsutbytte. Til å begynne med vil de være aktive i Fintech Forum og ønsker å bruke møteplassen til kunnskapsutveksling, dialog og networking.

– Vi opplever at IKT-Norge gjør en formidabel jobb for å fremme gode bransjevilkår gjennom diverse forum og møteplasser. Som europeisk leder på open banking ønsker vi å være en del av samtalen og bidra med å dele vår kunnskap og perspektiv om morgendagens digitale finansielle tjenester, forteller han.

Jobber med å lære opp bransjer
Tink er nå i en sterk vekstfase hvor de ekspanderer geografisk og samtidig utvider produktporteføljen.

– Siden vi opererer i et nytt marked med uante innovasjonsmuligheter, arbeider vi mye med å informere og lære opp bransjer om mulighetene dette gir.

– Hva er det viktigste dere som stor aktør kan gjøre for å bidra til vekst i hele næringen?

– Vi jobber mye med å sørge for at bankenes APIer er gode og i henhold til regelverket, samt å overbevise de etablerte aktørene om at dette representerer en mulighet fremfor en risiko. Dette kommer de mindre aktørene til gode da næringen i stor grad er prisgitt at bankene tilbyr gode og stabile grensesnitt.

I likhet med andre i IKT-industrien merker Tink behovet for enda flere kompetente ansatte.

– Tink er nå i en kraftig vekstfase, og da er tilgang til de beste hodene helt avgjørende for å lykkes. Det er knallhard konkurranse om de beste utviklerne og vi investerer derfor enormt i rekruttering og bedriftskultur, avslutter Haveland.

vegardhaveland
Vegard Skaar Haveland, Norgessjef i Tink.