I samarbeid med IKT-Norge og Tøyen Startup Village (TSV) lærer Tata Consultancy Service (TCS) ungdomsskoleelever hvordan man kan lage sin helt egen app.

TCS  er et av verdens største IT-selskaper, og har helt siden de ble grunnlagt for 49 år siden vært fokuserte på å gi noe tilbake til samfunnet – også kjent som CSR (corporate social responsibility). Gjennom historien har TCS investert i prosjekter som strekker seg fra å redde verdens flodhest-bestand til å lære barn å kode.

I oktober og november 2017 arrangerer de gratis kode-kurs over fire kvelder på TSV. Målgruppen er ungdomsskoleelever i åttende- og niendeklasse i nærområdet på Tøyen.

– Hittil har ti tusen barn i Nord-Amerika fullført dette kurset, og vi kjører også kurs i Sverige og Danmark. Nå er vi veldig glade for å endelig være i gang i Oslo, forteller Hild Monsø, CSR-ansvarlig i Tata.

Drevet av frivillige

Kode-kurset har fått navnet GoIT, og holdes av frivillige IT-konsulenter fra TCS, som til daglig bistår ledende norske virksomheter med digitalisering.

– Måten vi jobber med ungdommene under kurset kalles «Human Centered App Designing», og tar for seg hele prosessen fra idé til ferdig produkt. Vi introduserer dem for «design thinking», og utfordrer dem så til å komme opp med idéer som kan løse reelle problemer, forteller Muthukumar Alaghappan, en av de frivillige fra Tata.

Verktøyet de bruker i app-utviklingen heter «MIT App Inventor», og kan brukes av alle som har en Google-konto. Kursets hovedfokus ligger på entreprenørskap, men også det tekniske en slik prosess innebærer.

– Vi ønsker ikke bare å lære ungdommene å lage en app, men også å utfordre dem til å tenke problemløsning, sier Aldon D’Silva, en av de andre GoIT-frivillige.

– Ungdom i dag kjenner godt til hvordan apper fungerer, men hovedfokuset vårt ligger i å få dem til å forstå hele prosessen. Det må være en mening bak det de skaper, fortsetter Muthukumar.

Åpen tankegang

De frivillige var i forkant av kurset sikre på at det skulle bli utfordrende å få ungdommene til å ville lage ekte problemstillinger i forkant av selve den tekniske jobben.

– Det var overraskende enkelt å få dem til å komme opp med problemstillinger. De forstod forutsetningene for å lage en app, noe som var veldig gøy. Vi undervurderte dem nok litt under prototypingen, sier Muthukumar.

Hovedtanken bak kurset om å få ungdommene med på hele prosessen ser med andre ord ut til å fungere godt.

– Det er ingen vits i å lage en app bare for å lage en app – en app er ikke alltid suksessfull. Vi lærer dem om forretningsmodeller, og ikke minst det å være realistisk når man jobber med tekniske løsninger, sier IT-konsulent Neeraj Purswani.

– Vi voksne er opplært til å tenke på gitte måter, men barn og ungdom er fortsatt åpne i tankegangen sin. I prosessen under GoIT spør vi alltid ungdommene hvorfor de vil lage en app, det er en essensiell del av prosessen, utfyller Babanivas Viyala, som også jobber frivillig på GoIT.

Vil vekke interessen tidlig

En viktig del av målet med GoIT er å lære vekke interessen for IT hos ungdommene.

– Koding er foreløpig bare tilgjengelig som valgfag i skolen. Det er med andre ord mangel på lærerressurser og elevplasser. Vårt ønske er å lære barna prosessen med å lage en app for å skape en interesse for noe de ikke nødvendigvis får gjennom skolen og dessuten oppmuntre til å realisere en drøm om en fremtid innenfor IT, forteller Gøran Karlsson, digitaliseringsevangelist i TCS.

Rekrutteringen av deltakere til GoIT går foreløpig rett via ungdommene, og ikke gjennom skolen. Kjenner du noen som kan ha interesse av å delta? Les mer her, eller kontakt Hild Monsø på hild.monso@tcs.com.