For 14. året på rad deltok norske teknologibedrifter sammen med den norske ambassaden i Spania, Innovasjon Norge og IKT-Norge på verdens største mobilmesse i Barcelona, Mobile World Congress (MWC).

Den norske standen ble åpnet av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sammen med et par hundre fremmøtte.

Mobile World Congress er stedet hvor man får innblikk i de viktigste nyhetene og trendene innenfor mobilteknologi. I år var det sterkt fokus på kunstig intelligens (AI) og 5G. 5G er en teknologi som vil sikre langt større kapasitet og lavere responstid enn dagens mobilnett, forteller IKT-Norges direktør for næringsutvikling, Fredrik Syversen.

– Det kombinert med en hurtig utvikling på AI-området åpner for en rekke nye muligheter for automatisering og utrulling av nye tjenester, fortsetter han.

Fra Norge deltok blant andre No Isolation i kompaniskap med Vodafone, Signicat som har elektroniske signaturløsninger, nye mobil-ID med fingeravtrykkverifisering, fintech-selskapet MeaWallet og Bergensbaserte Sixty som blant annet har integrert sin tv-løsning med Huawei.

– Til sammen en meget attraktiv gjeng som sammen viser spennet i norsk IKT-næring, sier Syversen.

MWC: Verdens viktigste og mest effektive utstillingsvindu

MWC har en enorm interesse blant aktører fra hele verden. På årets messe var det mer enn 2300 utstillere, og det var ventet over 100.000 besøkende fra mer enn 200 land i løpet av de fire dagene messen var åpen.

– Dette er stedet de norske teknologibedriftene treffer etablerte og potensielle kunder. Her dannes viktige internasjonale nettverk, i både formelle og mindre formelle sammenhenger, sier Syversen.

Et annet viktig aspekt er verdenspressen som er tilstede i Barcelona for å plukke opp de siste bransjenyhetene. Kombinert med å være på samme arena som de aller største operatørene og selskapene gjør dette MWC til en ypperlig anledning til å vise seg fram.

Innovasjon Norges internasjonale nettverk

Innovasjon Norges rolle er å bistå små og mellomstore norske bedrifter fra oppstart til internasjonal vekst gjennom blant annet å synliggjøre dem på messer som MWC. Norske aktører har gode muligheter til å hevde seg internasjonalt, men trenger ofte hjelp for å vise seg frem på de riktige arenaene.

– Vi har fulgt flere av årets utstillere fra tidlig stadier til at de nå presenterer noe av den mest spennende mobilteknologien i verden, avslutter Désirée Vikse fra Innovasjon Norge.

Norske deltakere på MWC:

  • MeaWallet, en av Europas fremste på mobile betalingsløsninger.
  • Thin Film Electronics er global leder på mobilmarkedsføring. Teknologien innebærer at telefonen kan kommunisere med produkter i nærheten av seg. Apple åpnet nylig for denne teknologien noe som gjør selskapet meget interessant. Les mer om Thin Film her.
  •  Signicat, et av Europas ledende firmaer på elektronisk signatur.
  • Sixty, et av de fremste selskapene på interaktiv TV.
  • No Isolation, som med sin AV1 hjelper langtidssyke skolebarn, og nylanserte KOMP som skal hjelpe ensomme eldre mennesker. Sammen med Vodafone er de nominert til Beste Mobile Innovasjon innenfor helsesegmentet, på Global Mobile Awards, kategori 3, fourth industrial revolution).
  • Telenor, et Norges innovative teleselskap med mer enn 33 000 ansatte. Telenor og Tryggi, appen som varsler pårørende for brukere av digital trygghetsalarm, er også nominert til beste mobile innovasjon innenfor helsesegmentet, på Global Mobil Awards i kategori 3, fourth industrial revolution.
  • IDEX, ledende utviklere av fingeravtrykk sensorer og biometriske apper.
  • Elliptic Labs, høyteknologi software som benyttes av verdensledende smarttelefonprodusenter.
  • Nordic Semiconductor, en innovatør som har spesialisert seg på trådløse chips.
  • Opera Software, et uavhengig, skandinavisk selskap som har laget nettlesere siden 1994.
  • Link Mobility Group, spesialisert på meldingstjenester og dataintelligens.
  • Celerway, grunnlagt av Kristian Evensen og Fosselie Hansen sammen med Simula Research Laboratory for å øke stabilitet i nettverk og som nå har utviklet multi-WAN-rutere.
  • Working two group (WG2). WG2 er en innovasjon skapt av Telenor som nå er klar for kommersiell lansering. Det er en skybasert plattform, som muliggjør raskere og skalerbar tjenesteinnovasjon ved å gjøre mobilnettverket programmerbart.
  • Altibox var først i Norge med å tilby fiberbredbånd til privatmarkedet. I 2002 satte de seg et mål om å ha 28.000 fiberkunder innen 2017. I 2015 passerte de imidlertid 400.000 oppkoblede kunder.